2018/2019
õppeaastal algatasid Sillamäe Vanalinna
kooli 4.klassi õpilased klassiprojekti, mille käigus õppisid Keskaja ajastu õhkkonda, traditsioone, tantse läbi
praktiliste tegevuste: uurisid, analüüsisid Jaan Krossi teost „Mardileib“,
tantsisid keskaegseid tantse branl, turdion,saltarello, õppisid mängima
kannelt, punusid vöösid, valmistasid nukke niitidest, kangast, erinevaid dekoratsioone
ja rekvisiiti puidust, vürtsidest, joonistasid
maailmakuulsa kunstniku Klara Gerard jooniste järgi dekoratsioonide kujusid,
tegid oma nukulavastuse, mille esietendus toimus koolis üle 200 vaatajale! Projekti
viisid ellu 23 õpilast, appi tulid nii koolisisesed partnerid kui ka väljaspool
kooli aktiivsed inimesed ja organisatsioonid, proejkti ideed toetas Eesti kultruukapitali
Ida-virumaa ekspertgrupp
Õpilased
soovisid süveneda Keskaja õhkkonda, õppida mängima kannelt, valmistada selle
aja kostüüme ja nukke, õppida selle aja tantse, teha oma nukkuteatri lavastust,
proovida valmistada martsipani. Projekti inspiratsiooniks oli 3.klassi lõpus
tehtud kogu klassiga õppekäik Tallinna vanalinna ja seal muuhulgas tutvumine ka
vanaaegse apteegiga, sellega seotud ajalooga.
Seos
õppetööga:
1. Lugemise ja emakeele tundides tutvusid
ja analüüsisid Jaan Krossi teost „Mardileib“, vaadates samal ajal suvel tehtud
pilte vanalinna arhitektuurist, koostasid nukulavastuse jaoks kava osade kaupa
2. Muusika ja kunsti tundides õppisid
mängima kannelt, tutvusid Keskaaja ajastu muusikaga, muusikariistadega, Vana
Tallinna legendidega, rändmuusikute ajalooga, väljaspool tunde tantsuõpetaja juhendamisel said selgeks kolme
keskaja tantsu tantsusamme: branl, turdion,saltarello
3. Tehnoloogia ja käsitöö, kunsti
tundides ja vanemate õpilaste poot läbiviidud töötubades tegid niitidest nukke,
õmblesid suuremaid nukke lavastuse jaoks, meisterdasid dekoratsioone (3 D
konstruktoritest, puidust, teistest vahenditest), tegid valmis maitseainete ja
vürtsidega täidetud kotikesi, õppisid, kuidas valmistati vanasti martsipani,
punusid vöösid ja käevõrusid, tutvusid kuulsa kunstniku Klara Gerard tööde ja,
said inspiratsiooni, võtsid kunstnikuga läbi sotsiaalmeedia ühenduse ja said loa
joonistuste kasutamiseks inspiratsiooniks dekoratsioonide ja afiššide
valmistamiseks
4. Osalesid kooli „Avatud tunniplaani“
päevas, korraldades nüüd omalt poolt keskaja tantsu töötuba
Põhiline väärtus on projektil
selles, et see andis võimaluse õpilastele omandada teadmisi Keskaja ajastust
läbi põnevate ja praktiliste tegevuste, mitte tuupides fakte ja sõnu õpikutest
ning samas lasi neil arendada erinevaid võtmepädevusi: oskus lahendada
tekkivaid probleemülesandeid (näiteks, selgus, et niitidest väikesed nukud ei
sobi lavastuse jaoks, nagu oli esialgselt planeeritud ja peab õmblema
pärisnukke, või see, et maitsekottidesse pandud maitseained segunesid omavahel
ning lõhnad ka jt.)
Tegevustestesse
panustasid kõik 23 õpilast 4.a klassis, klassijuhataja, vanemad, aitasid kaasa
ka 8.klassi õpilased ja teised pedagoogid ja partnerid. Tulemusena sai valmis
interaktiivne õpilaste poolt samm-sammult valminud nukuteatri etendus „Mardileib“,
mille esietendusel käinud umbes 200 vaatajat said etenduse lõpus martsipanimaiustust,
said osalejatega suhelda. Sügiseks on valmis plaan muuta etendust
interaktiivseks programmiks, kus etenduse lõpus saaksid vaatajad osaleda
projekti erinevates etappides: hakkavad tööle punumise töötuba,
maitseainekottide äraarvamismäng, tantsutöötuba, nukkudega „suhtlemise nurk“,
photobooth keskaja atribuutidega.
Noortega
suheldes sain järgmised nende poolt tehtud järeldused:
-pikaajaline
projekt (õppeaasta jooksul) on keeruline, sest mõnedel kaob huvi protsessi
käigus ja tahetakse kiiret tulemust, mõnedel muutuvad omavahelised suhted ja
palju ressursi kulub just suhete arendamisele, kuid lõpptulemusena valmis
saanud töö on rõõmustav ja mõne aja möödumisel soovivad nad seda korrata
-noortele
meeldib, et vanemad, teised õpilased ja õpetajad, külalised neid tunnustavad,
kiidavad heaks ning nendest räägitakse, see on suur tunnustus nendele tehtud
töö eest
-arenguvestluste käigus esimese suure tulemusena
märkasid õpilased just kandlil mängimise oskust, mille nad omandasid projekti
käigus
Õpilaste
tegevused ja panus:
1. Idee väljatöötamine kogu klassiga,
saanud inspiratsiooni vanast Tallinna apteegist, selle arutelu
2. Kokkulepped kogu klassiga, mida
võiks õppida, mida peaks õppima, et saaks teha põneva nukulavastuse, vastavalt
kokkulepetele rollide ja ülesannete jagamine
3. Tundides Jaan Krossi teose „Mardileib“
lugemine, analüüsimine, arutlemine, koostöös režissööriga lavastuse kava
koostamine
4. Keskaegsete tantsusammude õppimine
tantsuõpetaja juhendamisel (algselt kogu klassiga, pärast poisid loobusid,
tüdrukud tegid lõpuni), pärast õpilased korraldasid ise töötuba, kus õpetasid
erinevate klasside õpilasi ja õpetajaid tantsima
5. Õpilased valisid neid akkorde ja muusikapalasid,
mida nad sooviksid etenduseks kandlil mängima õppida, kandlimängu õpetaja
juhendamisel õppisid neid, tegid proove ja pärast esinesid lavastuse sees, iga
laps vastutas oma kandli hoiustamise ja korrashoiu eest
6. 8.klassi õpilased valmistasid ette
ja viisid 4.klassi õpilastele töötuba vööde ja käevõrude punumisest, väiksemad
õpilased pidid selleks ette valmistama klassiruumi ja materjale, leppide
suurematega kokku ja pärast oma tööd lõpetama, eriti need, kes alsutasid pika
vöö punumisega.
7. Õpilased ise valmistasid nukke,
planeerisid, milliseid jooniseid ja milliseid materjale võiks kasutada
dekoratsioonide valmistamiseks, arutasid, kes aitaks neil dekoratsioone teha,
planeerisid, palju aega ja materjale võib selleks minna, tegid valmis,
proovisid, vajadusel tegid ümber
1. Töö meeskonnas: vahel tekkisid
probleemsituatsioonid meeskonnas: konfliktid, vaidlused, keegi loobus oma
ülesande tegemisest, arutati, otsustati, kuidas sellist situatsiooni lahendada
2. Proovidel osalemine, oma
ettepanekute esitamine, kuidas kõike ilusti korraldada
3. Ettevalmistused esietnduseks,
vastutus oma asjade eest: kostüüm, rekvisiit, dekoratsioonid, oma osa täitmine
jms
4. Suhtlemine avalikkusega esietenduse
järel, kokkuvõtete tegemine, arutelu, kuidas lisada etendusele interaktiivsust,
plaani sügiseks.
Suur pildigalerii:
No comments:
Post a Comment